fredag 14 september 2012

Symötesmat




Jag gjorde en väldigt smarrig blomkålssoppa till tjejerna häromkvällen. Till den serverade jag en bruschetta på surdegsbröd.


Om du vill testa ikväll till fredagsmyset så gör du såhär:

Fräs upp en gul lök och ett par-tre vitlöksklyftor (gärna vitlök köpt på grönsaksmarknaden i Nice, för fy fasen vad go den var!!!) i olivolja i en kastrull. Häll sedan i ett isärhackat blomkålshuvud med så mycket vatten att det täcker kålen och ett par grönsaksbuljongtärningar, salt, peppar och lite chiliflakes. Koka till kålen är mjuk och det tar väl ca en kvart. Häll i så mycket grädde du kan med och koka ytterligare någon minut. Kör ihop allt med en stavmixer.
Servera med knaperstekt bacon, persilja och hyvlad parmesan på toppen.

När jag svände ihop bruschettan så fräste jag vitlök i pannan med en hel drös olivolja och i det vände jag runt brödskivorna. Toppa brödet med en tomathack bestående av skållade och skalade tomater, basilika, salt och olivolja. Och balsamico sist men inte minst. Han borde få Nobelpriset han som uppfann balsamicon...



Over and out för nu. Jag måste fota allt snyggt som hänt i butiken. Återkommer alltså alldeles snart!




2 kommentarer:

Smultron på ett strå sa...

Tack för tipset, det låter jättegott! //kram maria

Bokcaféet i byn sa...

Låter alldeles underbart Lena!
Den där syjuntan låter svårslagen!!
Trevlig helg!
Kram Anna

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin